DUNAKESZI SZÉCHENYI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA

Barceloniai tapasztalataim

Tapasztalataim a Europass Teacher Academy Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention című egyhetes kurzusán Barcelonában.

Az Erasmus KA1+ program keretében július 19-25 közt részt vehettem a Europass barceloniai Konfliktuskezelés (Conflict Management) kurzusán, amely az iskolai munkámhoz mindenképpen nagy segítséget nyújt a következő tanévekben.

A kurzus konklúziója röviden: pozitív tanulási/tanítási környezetet kell kialakítani mind fizikai mind mentális értelemben, ennek pedig alapvető feltétele a különböző szinteken megjelenő konfliktusok felismerése, elemzése és kezelése.

A csapatban 3 magyar kolléganővel, négy román, egy német és egy olasz munkatársunkkal közösen az iskolai agresszió megelőzésének, kezelésének modern technikáit szerettük volna megismerni, egymással megosztani.

Az első napon megismertünk pár olyan játékot, foglalkozást, amivel az osztályunkban lévő diákok is megtanulhatnak figyelni egymásra, nyitni egymás felé, és megismerni önmagukat és egymást is. Ez elengedhetetlen a közösség építéséhez és az egymás iránti toleranciához.

A képzést Sonia Solia vezette, akinek pszichológusként a mentális egészség és hatékony kommunikáció a területe.

PERMA-modell működésével (Positive Emotion, Engagement, Relationships, Meaning, Accomplishment)  létrejön a motivált tanulási/iskolai környezet, amelyben a tanár/diák együttműködése kialakul. Nekem ebben a Meaning fogott meg a legjobban, vagyis találj az életetben magasabbrendű célt, ahhoz, hogy jól érezd magad (Well-being) a világban. Tanultunk a konfliktusban lévő résztvevők kapcsolatáról, valamint a szituációtól függő adott általános választípusokról (aktív/passzív), építkező/ destruktív).

Megismerkedtünk az erőszakmentes kommunikáción alapuló kortársi/tanári mediáció fogalmával, folyamatával, lépéseivel.

Ez a technika nagyon fontos a 21. századi iskola harmonikus működésében, az iskolai kortárs konfliktusok kezelésében, a biztonságos tanulási és szociális közeg kialakításában.

Megismerkedtünk a Bullying fogalmának széles körével, feltérképeztük az iskolában megjelenő formáit, okait és működésével, hatásmechanizmusával is foglalkoztunk. A Bullying iskolai kezelése új kihívása a 21. századi iskolának.

Végezetül a 21. század iskolájának, illetve tágabban értelmezve a mai kor társadalmának kihívásaira a  kurzuson tanultak alapján az empátia, a kritikai gondolkodás, a kreativitás, a döntéskészség, a problémamegoldás, a hatékony kommunikáció, a stresszkezelés, az érzelmi intelligencia, az én-tudatosság, a pozitív társas kapcsolatok az agressziómentes kommunikáció (mindfulness) kialakításának fejlesztése adhatnak válaszokat.

A képzés szakmai részén kívül a közösségi kulturális programok is nagyon kellemesek és hasznosak voltak. A katalán történelmet és kultúrtörténet segített megismerni a Gracia tour séta a régi városnegyedben, a Sagrada Familiánál és a Güel parknál tett séta pedig a kortárs művészetet hivatott megmutatni.  Ez a hét a megismerés, az elfogadás, a nyitás és a megértés képességei fejlesztette mindannyiunkban.

Köszönöm a lehetőséget, hatalmas fejlődést jelent ez a kurzus a szakmai munkámban és az osztályfőnöki munkámhoz is nagy segítség volt.

Fucskó Anna

A programot átfogó prezentáció

Elérhető a linkre kattintva.
Back to Top