DUNAKESZI SZÉCHENYI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA

15 nap Brightonban

15 nap Brightonban, Anglia egyik legnagyobb és leghíresebb tengerparti üdülőhelyén Erasmus+ KA1 pályázat támogatásával.

Július utolsó két hetét Brightonban töltöttem el, a régmúltú 273000 lakossal rendelkező tengerparti városban. A 10 napos tanfolyamon, melynek elnevezése Nyelv, módszertan és kultúra heten vettünk részt, mindannyian angoltanárok Ausztriából, Lengyelországról és Magyarországról. A konzultációk 9 órakor kezdődtek és délután 3 óráig tartottak. Az első héten bepillantást nyerhettünk az elektronikus eszközök modern használatába és a csoportmunka rejtelmeibe, amelyeket később hasznosan mutathatom be a saját tanóráimon is a tanulóimnak. Miután megismerkedtünk a többi 20 kolléganővel, akik szintén ebben az időszakban vettek részt más témájú módszertani kurzusokon, nagyokat nevetve "diákként küzdöttünk meg egymással" a játékórán. Nyelvtudásunk is sokat fejlődött, hiszen tanárunk a változó angol nyelvet mutatta be nekünk a "How cool is your English?" egyik délutáni foglalkozás alkalmával. Az angoltanárok körében "mumusnak" tartott metaforák és idiómák humorossá, élvezhetővé és könnyen taníthatóvá váltak Martin Ford segítségével.

A második héten megtanultunk énekelve tanítani és sokat csiszoltunk a már meglévő tudásunkon, ami a dráma technikákat és a dráma nyelvezetét jelenti. Számos módszertani különlegességet ismerhettünk meg elméletben és gyakorlatban is. Szó volt például a különböző stratégiákról, melyeket az elsajátított tananyag ismétlésére használhatunk. A 21. század hatásaként ismert média is előkerült az órákon, ötleteket kaptunk arra, hogyan színesítsük óránkat filmnézéssel, történetmeséléssel. A tanfolyam utolsó napján zárásként a híres angol pubban ebéddel ünnepeltük meg a tanfolyam elvégzését igazoló oklevél átadását, melyet a tanárunkkal közösen töltöttünk el. Hétvégén szabadidőnkben az angol ízvilággal és kultúrával ismerkedtünk meg, rövidebb-hosszabb kirándulásokat tettünk a környékre. Számomra a legemlékezetesebb az oxfordi és a londoni városnéző kirándulások voltak. Ha tehetném receptre írnám fel minden angoltanárnak ezt a csodálatos 2 hetes feltöltődést.

Számos pedagóguskompetenciát fejlesztettünk a változatos feladattípusok által. A számos kitűnő projektmunka közül kiemelném a konkrét témában (és megadott szókincsre épülő) rapszám megírását, és az ahhoz tartozó videoklip elkészítését 2016. július 21-én. Ezzel a feladattal a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítését, fejlesztését, az esélyteremtést, nyitottságot a különböző társadalmi-kulturális sokféleséget, integrációs és osztályfőnöki tevékenységet fejlesztő kompetenciákat helyeztük előtérbe.

2016. július 26-án arról tanultunk, hogyan tudjuk megjelentetni és fejleszteni a kulturális tartalmat a nyelvtanításban. Hasznos, mindig az adott tananyagra szabható játékos tesztek összeállításáról beszélgettünk, amelyeket leginkább csoportmunkában célszerű megoldani és amellyel a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő tanuló többi gyermekkel együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges tippek kaptak nagyobb hangsúlyt.

A foglalkozások minden hétköznap reggel 9 órakor kezdődtek, 11 órakor tartottunk egy pár perces kávészünetet, majd 13 órakor egy félórás ebédszünet következett. Délután 3-4 óra körül fejeztük be a képzést. Vacsorára, esti kulturális programra rendszeresen összegyűlt a csoport, sőt volt olyan is, amikor a tanáraink által tartott esti előadásokat hallgattunk meg a helyi kollegák továbbképzésére. Hétvégén közös kirándulásokon vettünk részt Oxfordba, Londonba, ahol további nagyszerű kulturális programokat élvezhettünk együtt.

Én személy szerint rengeteget kaptam ettől a pályázattól, gazdagodott pedagógiai-szakmai repertoárom. A szervezés, a tanfolyam, a kapcsolatok kialakítása tanártársaimmal mind kitűnő volt, nehézséget csak az olyan apróságok jelentették, mint a repülőjegy megrendelése (nekem első repülőutam volt), a lakókörülmények elfogadása és az orvosi (nem) ellátás helyett az itthoni gyógyszerek alkalmazása.

Gresa Ilona

Back to Top