DUNAKESZI SZÉCHENYI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA

Erasmus – A lehetőség, hogy újragondold magad tanárként

Hat értékes, felejthetetlen napot tölthettem el az Erasmus programnak köszönhetően Firenzében a Europass Academy szervezésében, melyről csak legekben tudok beszélni.

Tanárunk a félig kaliforniai, félig olasz Sheila igényes, tartalmas programot állított össze nekünk, ami kellemes elegye volt az elméleti, gyakorlati, valamint a komoly és könnyed ismereteknek. Sheila személyében egyszerre kaptuk meg a ’native speaker’, a tapasztalt Tanár és a helyismerettel rendelkező olasz minden előnyét.

Színes társaság jött össze – na persze nem a nemek tekintetében, hisz férfit csak az épületből kilépve láttam a szomszédos kávézóban. (Kár , hogy ennyire nők által dominált szakma ez a tanítás…) Voltak kollégák Spanyolországból, Horvátországból, Lengyelországból és négyen képviseltük Magyarországot. Úgy gondolom, nem hagytunk rossz benyomást, sőt…. A színes jelzőt nem is annyira a származási országra, hanem inkább a tanítási tapasztalatra értem. Voltak gimnáziumi tanárok, kéttannyelvű iskolából kollegina, volt olyan, aki szakiskolában tanít szakmai szókincset, volt aki bevándorlókat okít és egyik társunk kifejezetten sajátos nevelési igényű gyerekek számára kialakított iskolában dolgozik, nagy sikerrel.

Kaptunk egy áttekintést a nyelvtanítás különböző korszakairól, a ’fordítás-nyelvtan’ alapútól elindulva a jelenleg legmodernebbnek számító kommunkáció központú oktatásig. Itt a hangsúly már nem a pontosságon, a nyelvtan alapos ismeretén, hanem a folytonosságon, a könnyed, gátlásmentes kommunikáción van, akár az előző rovására. Egy a fontos: megértesd magad.

Központi gondolat volt a feladat alapú tanulás, vagyis egy konkrét összetett feladatból, célból kiindulva oldanak meg a diákok különféle problémákat. Itt a nyelv használata nem cél, hanem eszköz egy komplexebb, sok készség használatát feltételező cél eléréséhez, például egy project összeállításához. Számos előnye van ennek a fajta munkának, nem csak a nyelvhasználat valós jellegének erősödése, hanem például az együttműködés, a mások meghallgatása, a vita, a döntéshozatal, az idő-menedzsment – mindezek ’mellékhatásként’ gyakorlódnak, bejáratódnak. S lássuk be, ezekre a készségekre a való életben is szükség van.

Azt gondolom, egy ilyen tanfolyam pont úgy működik, mint bármi más az életben: rajtam múlik, hogy mennyit profitálok belőle. Hogy én milyen lelkesen, nyitottan állok hozzá, mennyire értékelem a lehetőséget, mennyire veszem észre magamon – mások tükrében- , hogy melyek a berögződött, túl merev gondolataim, mennyire tudok előítéletek nélkül rácsodálkozni mások -tőlem esetleg eltérő – gondolataira. Én nagy örömmel vettem részt ezen a képzésen, s azt gondolom, maximálisan kivettem belőle azt, ami miatt ezek a kurzusok szerveződnek.

Köszönöm a lehetőséget!

T a s k a  J u d i t

Back to Top